Sluit
Sluit

Over

Theatres should be the new town squares, not monasteries” – Lynn Gardner, The Guardian

Het NNT bouwt aan een nieuw interdisciplinair theaterhuis. Binnen dat huis werken we vanuit de overtuiging dat de complexiteit van de wereld voor de 21e-eeuwse bezoeker niet meer kan worden beschreven in een enkele taal of
kunstdiscipline. Daarvoor is er teveel in beweging. Of het nou gaat om identiteit, kunstdisciplines, smaak, grenzen, hiërarchische verhoudingen, of de verhouding tussen politiek en burger: geen kader is meer bikkelhard. Voor het publiek, zeker het jongere, vloeien muziek en theater, games en film, performance en poëzie in elkaar over, omdat die hybride vormen beter in staat zijn de huidige multi-gelaagde wereld te duiden. Het publiek van nu denkt steeds minder in traditionele disciplines. Theater kan niet in een maatschappelijk vacuüm bestaan. Het moet iets met alle veranderingen om zich heen. Sterker nog: het moet de deuren wijd openzetten om deze ontwikkelingen binnen te laten, zelf actief nieuwe verbindingen leggen en over de maatschappelijke veranderingen inhoudelijk in gesprek gaan met het publiek.

 

Sinds januari 2017 nam Guy Weizman de positie van artistiek directeur van het Noord Nederlands Toneel over va Ola Mafaalani. Met Weizman kwam ook Club Guy & Roni, gezamenlijk werken wij in Theater de machinefabriek in Groningen.

 

Ook de Raad voor Cultuur en de Commissie ter Horst wijzen daarop. Theater mag meer sexy, urgenter, actueler. Het NNT gaat daarom als groot theatergezelschap producties maken die voor een breed, hedendaags publiek relevant zijn. Over mensen die proberen houvast en structuur te vinden in een chaotische wereld. Spannende voorstellingen die nieuwe verbindingen leggen tussen kunstdisciplines, tussen kunst en de wereld, tussen makers en het publiek en tussen publiek onderling. In Groningen en de theaters waar we spelen, creëren we plekken waar het publiek zich thuis voelt en deel van uit kan maken, ook al worden ze er net zo vaak door elkaar gerammeld als getroost.

 

Door acteurs, dansers, musici, regisseurs en andere kunstenaars de werkvloer met elkaar te laten delen, kunnen ze bovendien van elkaar leren: van elkaars artistieke bronnen, dramaturgie, verhalen en methodes. De disciplines
stellen vragen aan elkaar die binnen de specifiekere discipline nooit zo concreet worden gesteld: ‘Waarom doe jij dat eigenlijk zo?’ Dit betekent dat de verschillende disciplines uit hun comfortzone moeten treden om zo nieuwe wegen te kunnen ontdekken die ze anders niet gevonden zouden hebben. Met een eigentijdse innovatieve theatertaal als resultaat.

 

Deze nieuwe beweging kan wat ons betreft alleen maar Groningen als uitvalsbasis hebben. De splendid isolation
van het Noorden, de daar aanwezige culturele partners en een nieuwsgierig, internationaal publiek vormen een
inspirerende basis voor de ambities van de komende jaren. Hier werken we samen met partners en publiek om van Groningen de landelijke koploper en pionier te maken van de interdisciplinaire podiumkunsten.